BikePark24.pl - sklep i serwis rowerowy.
KATALOG WPISÓW NA BLOGU:
O geometrii rowerów mtb - czyli co się z czym je 0

Dobry rower to dopasowany rower ! Wybierając nasz sprzęt kierujemy się jakością, wyglądem, ale najczęściej to komfort i wygoda pełnią kluczową rolę przy podjęciu ostatecznej decyzji. Istotne jest żebyś zadał sobie pytanie czego oczekujesz od swojego roweru. Zależy Ci aby był zwrotny i pomógł Ci szybko nabrać prędkości ? A może zależy Ci wyłącznie na stabilności i Twoim głównym kryterium jest komfort ? Wolisz bardziej wyprostowaną czy pochyloną pozycję ? Ty się zastanów, a ja w tym czasie postaram się przybliżyć Ci na co zwracać uwagę.   
 

Jako modele wystąpili:

  • Specialized Stumpjumper ST Alloy 29"
  • Norco Fluid FS3

Zacznijmy od tego czym jest geometria. Często bywa ona nieco odmiennie definiowana niż to w rzeczywistości jest. Geometria to nie jedynie forma ramy, a przede wszystkim długości, szerokości i miary kątów, które wpływają na dopasowanie roweru do jego przyszłego nabywcy. W zależności od przeznaczenia sprzętu każda geometria będzie inna. Czego innego będziemy oczekiwać od roweru trekkingowego, a co innego od górskiego. Zobaczmy więc co z czym się je...

 

 

DŁUGOŚĆ KORBY / CRANK LENGTH

Aspekt, na który mało osób zwraca uwagę. W zależności od półki cenowej i przeznaczenia roweru mamy mniejszy bądź większy wachlarz wyboru. Dla rowerów górskich mamy korby o długości 170 mm i 175 mm, ale zdarza się też, że znajdą się i takie o długości 165 mm. Wybór rozmiaru to temat rzeka. Pierwsze kryterium, które przychodzi na myśl to długość nóg. W internecie można wyszukać rozpiskę według, której moglibyśmy dobrać odpowiedni rozmiar. Niestety w praktyce takie coś nie zawsze się sprawdza. Zatem jak dokonać wyboru ? Lista wad i zalet. Krótsze korby mogą nam zapewnić lepszą, bardziej aerodynamiczną pozycję bez znacznej utraty mocy, a to sprawi, że Twoja jazda będzie wydajniejsza. Bezpieczniejsze pokonywanie ostrych zakrętów i szybsze uzyskiwanie wyższej kadencji* to kolejne walory posiadania tego rozmiaru. Dobra, to teraz zalety posiadania długiej korby. Z pewnością będą to: większy moment obrotowy i lepsze pokonywanie wzniesień. Jednak w tym przypadku nie jest tak kolorowo. Dłuższa korba to mocniejsze zgięcie nogi w kolanie, a co za tym idzie większe ryzyko kontuzji kolan. Istnieje także szansa, że z dłuższą korbą będziemy walić o podłoże. 

*Kadencja - "Ilość obrotów korbą na minutę. Z doświadczenia wynika że ekonomiczniejsza i zdrowsza jest jazda na wyższej kadencji około 90-100 obrotów na minutę. Mięśnie pracują wtedy cały czas, ale z mniejszym obciążeniem. Na stromych podjazdach kadencja może spaść poniżej 60 obrotów. Tempo kręcenia korbą jest uwarunkowane czynnikami indywidualnymi." 
(Źródło: http://www.trasymasy.pl/jaka-jest-prawidlowa-kadencja-na-rowerze/)

Podsumowując, jeżeli nie jesteś posiadaczem / posiadaczką długich nóg to polecałbym rozglądanie się za korbami o długości 170 mm lub też 165 mm, ze względów czysto praktycznych (mowa o rowerach mtb).

 

 

DŁUGOŚĆ MOSTKA / STEM LENGTH

Od zera do bohatera, czyli o tym jak wymiana mostka stała się trendem. Przyglądając się ewolucji rowerów można stwierdzić, że przeszły one niezłą transformacje. Zwróćmy uwagę chociażby na sam mostek. Można by rzec, że w pierwszych bicyklach wcale go nie było i dopiero wraz z rozwojem przemysłu rowerowego zaczął zyskiwać na znaczeniu. Dzisiaj mamy całkiem duży wybór i możemy dobrać rodzaj, kąt czy też długość. I to na długości mostka się skupimy. Czemu jest to tak istotne ? Odpowiedź jest prosta. Długość mostka ma znaczny wpływ na geometrię roweru. 

 

 

DŁUGOŚĆ SZTYCY PODSIODŁOWEJ / SEATPOST LENGTH

 

SZEROKOŚĆ SIODŁA / SADDLE WIDTH


 

SZEROKOŚĆ KIEROWNICY / HANDLEBAR WIDTH

 

ZASIĘG / REACH

 

 

ODLEGŁOŚĆ OD MOSTKA DO SUPORTU / STACK

 

GÓRNA DŁUGOŚĆ RURY / TOP TUBE LENGTH

 

ROZSTAW OSI / WHEELBASE

 

DŁUGOŚĆ TYLNEGO TRÓJKĄTA / CHAINSTAY LENGTH

 

ODLEGŁOŚĆ OD OSI SUPORTU DO OSI KOŁA / FRONT CENTER

 

WYSOKOŚĆ SUPORTU / BB HEIGHT; BB DROP

 

KĄT RURY PODSIODŁOWEJ / SEAT TUBE ANGLE

 

DŁUGOŚĆ RURY PODSIODŁOWEJ / SEAT TUBE LENGTH


 

KĄT GŁÓWKI RAMY / HEAD TUBE ANGLE 



 

DŁUGOŚĆ GŁÓWKI RAMY / HEAD TUBE LENGTH 


 

PRZEKROK / BIKE STANDOVER HEIGHT

 

PRZESUNIĘCIE WIDELCA / FORK RAKE


 

WYPRZEDZENIE OSI / TRAIL


 

DŁUGOŚĆ WIDELCA / FORK LENGTH


 

 

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl